Przez cały rok liturgiczny powracają przypomnienia o odpustach zupełnych, które można zyskać. Aby zyskać taki odpust, konieczne jest wypełnienie warunków zwyczajnych. Należy pamiętać o tym, że nie przy każdym rodzaju odpustu odmawia się Wierzę… i Ojcze nasz.
NIEKTÓRE PRZEPISY DOTYCZĄCE UZYSKIWANIA ODPUSTÓW
Odpust jest to darowanie przed Bogiem kary doczesnej za grzechy, zgładzone już co do winy, którego dostępuje wierny odpowiednio usposobiony i pod pewnymi, określonymi warunkami, za pośrednictwem Kościoła, który jako szafarz owoców odkupienia rozdaje i prawomocnie przydziela ze skarbca zasług Chrystusa i świętych.
Odpust może uzyskać tylko ochrzczony, wolny od ekskomuniki, będący w stanie łaski uświęcającej przynajmniej pod koniec wypełniania przepisanych czynności. Aby zaś podmiot zdolny do uzyskania odpustów rzeczywiście je uzyskał, powinien mieć przynajmniej ogólną intencję zyskania odpustu oraz wypełnić w określonym czasie i we właściwy sposób nakazane czynności, zgodnie z brzmieniem udzielenia.
Do uzyskania odpustu zupełnego wymagane są:
- Wykonanie czynu (dzieła) obdarzonego odpustem;
- Wykluczenie przywiązania do wszelkiego grzechu, nawet lekkiego;
- Spełnienie trzech warunków:
- spowiedź sakramentalna,
- Komunia eucharystyczna,
- modlitwa w intencjach Ojca Świętego.
Po jednej spowiedzi sakramentalnej można uzyskać wiele odpustów zupełnych. Natomiast po jednej Komunii eucharystycznej i po jednej modlitwie w intencjach Ojca Świętego zyskuje się tylko jeden odpust zupełny. Te trzy warunki można spełnić wiele dni przed lub po wypełnieniu czynu odpustowego. Wypada jednak, by Komunia eucharystyczna i modlitwa w intencjach Ojca Świętego spełnione były w dniu odpustu. Modlitwą w intencjach Ojca Świętego może być recytacja Ojcze nasz i Zdrowaś Maryjo lub inna modlitwa.
Do zyskania odpustu cząstkowego wystarczy wykonać wyznaczoną czynność przynajmniej z sercem skruszonym.
Odpust zupełny można uzyskać tylko jeden raz w ciągu dnia. Drugi raz tego samego dnia można uzyskać odpust zupełny tylko w godzinę śmierci.
Odpust jest częściowy albo zupełny, zależnie od tego, czy uwalnia od kary doczesnej należnej za grzechy w części lub całości.
Każdy wierny może zyskiwać odpusty czy to cząstkowe, czy zupełne albo dla siebie, albo ofiarowywać je za zmarłych na sposób wstawiennictwa.
Ilekroć do zyskania odpustu przepisane jest nawiedzenie kościoła lub kaplicy, wówczas należy tam odmówić pobożnie modlitwę Ojcze nasz i Wierzę w Boga.
Osobom, które z powodu pewnych przeszkód nie są w stanie spełnić tego, co jest nakazane do uzyskania odpustu, spowiednicy mogą dokonać zamiany zarówno przepisanego czynu (dzieła) odpustowego, jak i warunków zwykłych.
WYKAZ CZYNÓW ODPUSTOWYCH DLA ODPUSTÓW ZUPEŁNYCH
I. Codziennie
- Za pobożne i wspólnotowe odmówienie cząstki Różańca świętego w sposób ciągły, z rozważaniem tajemnic różańcowych, w kościele albo w kaplicy, albo w rodzinie, albo we wspólnocie zakonnej, we wspólnocie wiernych, zwłaszcza gdy wiele osób gromadzi się w jakimś szlachetnym celu (nad. 17 § 1 nr 10).
- Za czytanie Pisma Świętego z czcią należną słowu Bożemu i na sposób lektury duchowej przynajmniej przez pół godziny z tekstu zatwierdzonego przez władzę kościelną (nad. 30 § 1). Kto nie może czytać osobiście, wystarczy, gdy słucha czytającego nawet przez środki audiowizualne (nad. 30 § nr 2).
- Za nawiedzenie i adorowanie Najświętszego Sakramentu przez pół godziny (nad. 7 § 1 nr 1).
- Za pobożne odprawienie drogi krzyżowej – przed stacjami prawnie erygowanymi – połączone z rozważaniem męki i śmierci Chrystusa – i przechodzeniem od stacji do stacji; w publicznym odprawianiu wystarczy przechodzenie prowadzącego (nad. 13 nr 2). Prawnie przeszkodzeni mogą przez kwadrans czytać i rozważać mękę Pańską (nad. 13 nr 2.1).
- Za pobożne odmówienie Koronki do Miłosierdzia Bożego w kościele lub kaplicy wobec Najświętszego Sakramentu publicznie wystawionego lub przechowywanego w tabernakulum. Jeżeli wierny z powodu choroby lub innej słusznej racji nie może wyjść z domu, ale odmówi Koronkę do Miłosierdzia Bożego z ufnością i z pragnieniem miłosierdzia dla siebie oraz gotowością okazania go innym, pod zwykłymi warunkami również zyskuje odpust zupełny [Dekret Penitertcjarii Apostolskiej z 12 stycznia 2002 r. dotyczy całego terytorium Polski).
II. W wybrane dni w ciągu roku
- W Nowy Rok (1 stycznia): za pobożny udział w śpiewie lub recytacji w kościele lub kaplicy hymnu O Stworzycielu Duchu, przyjdź (nad. 26 § 1 nr 1).
- W każdy piątek Wielkiego Postu: za odmówienie przed wizerunkiem Jezusa Ukrzyżowanego po przyjęciu Komunii św. modlitwy Oto ja, o dobry i najsłodszy Jezu (nad. 8 § 1 nr 2).
- W okresie Wielkiego Postu raz w tygodniu: za udział w nabożeństwie gorzkich żalów w jakimkolwiek kościele lub kaplicy na terenie Polski [Pismo Penitencjarii Apostolskiej z 6 lutego 1968).
- W Wielki Czwartek: za pobożne odmówienie hymnu Przed tak wielkim Sakramentem podczas uroczystej repozycji Najświętszego Sakramentu po Mszy św. Wieczerzy Pańskiej (nad. 7 § 1 nr 2).
- W Wielki Piątek: za pobożne uczestniczenie w liturgii Wielkiego Piątku połączone z adoracją Krzyża (nad. 13 nr 1).
- W Wielką Sobotę: za odnowienie w czasie liturgii Wigilii Paschalnej przyrzeczeń chrzcielnych według formuły zatwierdzonej przez Kościół (nad. 28 § nr 1).
- W uroczystość Zesłania Ducha Świętego: za pobożny udział w śpiewie lub recytacji w kościele lub kaplicy hymnu O Stworzycielu Duchu, przyjdź (nad. 26 § 1 nr 1).
- W uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Pańskiej: za udział w uroczystej procesji eucharystycznej prowadzonej w kościele czy poza nim (nad. 7 § 1 nr 3).
- W uroczystość Najświętszego Serca Pana Jezusa: za publiczne odmówienie Aktu wynagrodzenia Najświętszemu Sercu Pana Jezusa O, Jezu Najsłodszy, któremu za miłość bez granic (nad. 3).
- W uroczystość Świętych Apostołów Piotra i Pawła: za użycie przedmiotu religijnego (np. krzyżyka, różańca, medalika), poświęconego przez papieża lub biskupa, i odmówienie wyznania wiary zatwierdzonego przez Kościół (nad. 14 § 1).
- W uroczystość Chrystusa Króla: za publiczne odmówienie Aktu poświęcenia rodzaju ludzkiego Najświętszemu Sercu Pana Jezusa O, Jezu Najsłodszy, Odkupicielu rodzaju ludzkiego (nad. 2)
- W Stary Rok (31 grudnia]: za pobożny udział w śpiewie lub recytacji w kościele lub kaplicy hymnu Ciebie, Boga; wysławiamy, w celu okazania wdzięczności za łaski minionego roku (nad. 26 § 1 nr 2],
- W dniu Pierwszej Komunii św.: za przystąpienie do Pierwszej Komunii św. lub pobożny udział w uroczystości pierwszokomunijnej (nad. 8 § 1 nr 1],
- W dniu prymicji kapłańskich: prymicjant zyskuje odpust zupełny za celebrowanie Mszy św. prymicyjnej z ludem w wyznaczonym dniu (nad. 27 § 1 nr 1], a wierny za uczestniczenie w takiej Mszy prymicyjnej (nad. 27 § 1 nr 2).
- W dniu zakończenia Kongresu Eucharystycznego: za pobożny udział w uroczystym zakończeniu Kongresu Eucharystycznego (nad. 7 § 1 nr 4].
- W czasie misji parafialnych: za udział w kilku kazaniach misyjnych, łącznie z udziałem w uroczystym zakończeniu misji (nad. 16 § 1].
- Za udział w ćwiczeniach duchowych trwających przynajmniej pełne trzy dni (nad. 10 §1).
- W Tygodniu Modlitw o Jedność Chrześcijan: za podjęcie jakichś funkcji w Tygodniu Modlitw o Jedność Chrześcijan oraz za wzięcie udziału w zakończeniu Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan (nad. 11 § 1].
- Za pobożny udział w modlitwie różańcowej prowadzonej przez papieża i transmitowanej przez radio lub telewizję (nad. 17 § 1 nr 2).
- Za pobożne łączenie się przez pośrednictwo radia czy telewizji z nabożeństwem drogi krzyżowej odprawianej przez Ojca Świętego (nad. 13 nr 2).
- Za pobożne odmówienie hymnu Akathistos lub Oficjum Paraclisis – w kościele albo w kaplicy, albo w rodzinie, we wspólnocie zakonnej, we wspólnocie wiernych, zwłaszcza gdy wiele osób gromadzi się w jakimś szlachetnym celu, przy czym wystarczy odmówić pewną część hymnu Akathistos bez przerywania, zgodnie z prawomocnym zwyczajem (nad. 23 § 1).
- Odpust zupełny uzyskują członkowie rodziny, którzy po raz pierwszy poświęcają się Najświętszemu Sercu Jezusowemu lub Świętej Rodzinie podczas specjalnego obrzędu – jeżeli to możliwe – z udziałem kapłana lub diakona i pobożnie odmówią modlitwę zaaprobowaną przez Kościół przed wizerunkiem Najświętszego Serca Pana Jezusa lub Świętej Rodziny (nad. 1],
- Kto pobożnie uczestniczy każdego dnia w nabożeństwach ustanowionych do osiągnięcia celów religijnych (np. w Tygodniu Modlitw o Powołania Kapłańskie i Zakonne, w Tygodniu Misyjnym, w Tygodniu Modlitw za Młodzież, w Dniu Chorych) uzyskuje odpust zupełny (nad. 5).
- W czasie wizytacji kanonicznej: jednorazowo odpust zupełny za udział w Liturgii świętej, której przewodniczy wizytator (nad. 32).
- W 2 Niedzielę Wielkanocną, czyli Miłosierdzia Bożego:
- wierny, który w jakimkolwiek kościele lub kaplicy z sercem całkowicie wolnym od wszelkiego przywiązania do jakiegokolwiek grzechu, choćby powszedniego, weźmie udział w pobożnych praktykach spełnianych ku czci Bożego Miłosierdzia albo przynajmniej odmówi przed Najświętszym Sakramentem Eucharystii, wystawionym publicznie lub ukrytym w tabernakulum modlitwy Ojcze nasz i Wierzę, dodając pobożne wezwanie do Pana Jezusa Miłosiernego, np. Jezu Miłosierny, ufam Tobie (Dekret Penitencjarii Apostolskiej z 29 czerwca 2002);
- marynarze (obecni tego dnia na obszarach mórz); niezliczeni bracia, których tragedie wojenne, wydarzenia polityczne, uciążliwe warunki naturalne i inne podobne przyczyny zmusiły do opuszczenia rodzinnej ziemi; chorzy i ich opiekunowie oraz ci wszyscy, którzy z uzasadnionej przyczyny nie mogą opuścić domów lub wykonują pilnie potrzebne zadania dla dobra społeczności, mogą uzyskać odpust zupełny za odmówienie przed świętym wizerunkiem Pana Jezusa Miłosiernego modlitwy Ojcze nasz i Wierzę, dodając pobożne wezwanie do Pana Jezusa Miłosiernego, np. Jezu Miłosierny, ufam Tobie (Dekret Penitencjarii Apostolskiej z 29 czerwca 2002 r.);
- gdyby nawet to nie było możliwe, będą mogli uzyskać odpust zupełny ci, którzy duchowo zjednoczą się z wiernymi, spełniającymi w zwyczajny sposób przepisane praktyki w celu otrzymania odpustu, i ofiarują miłosiernemu Bogu modlitwę, a wraz z nią cierpienia spowodowane chorobą i trudy swojego życia (Dekret Penitencjarii Apostolskiej z 29 czerwca 2002 r.).
III. Za nawiedzenie kościoła lub kaplicy
Podczas nawiedzenia kościoła lub kaplicy w każdym wypadku należy pobożnie odmówić Ojcze nasz i Wierzę (norma n. 19). Jeżeli nawiedzenie przypisane jest w określonym dniu, wówczas można to uczynić od południa dnia poprzedniego do północy oznaczonego dnia (norma n. 14).
- Za nawiedzenie kościoła parafialnego:
- w uroczystość tytułu kościoła parafialnego (nad. 33 § 1 nr 5a),
- 2 sierpnia (odpust Porcjunkuli) (nad. 33 § 1 nr 5b).
- Za nawiedzenie kościoła lub kaplicy w dniu Wspomnienia Wszystkich Wiernych Zmarłych – 2 listopada (nad. 29 § 1 nr 2). Odpust ten można ofiarować tylko za zmarłych. Za zgodą Ordynariusza odpust ten może być przeniesiony na niedzielę poprzednią lub następną lub na uroczystość Wszystkich Świętych.
- Za pobożne nawiedzenie cmentarza w dniach 1-8 listopada, połączone z modlitwą, choćby myślą, za zmarłych (nad. 29 § 1 nr 1). Odpust ten można ofiarować tylko za zmarłych.
- Za pobożne nawiedzenie kościoła lub ołtarza w dniu jego poświęcenia (dedykacji) (nad. 33 § 1 nr 6).
- Za nawiedzenie kościoła lub kaplicy Instytutów Życia Konsekrowanego i Stowarzyszeń Życia Apostolskiego w dniu poświęconym ich założycielowi (nad. 33 § 1 nr 7).
- Za pobożne nawiedzenie kościołów lub kaplic, w których obchodzone są uroczystości ku czci nowych świętych lub błogosławionych w ciągu roku od ich kanonizacji lub beatyfikacji, w celu pogłębienia czci i pobożności wobec nich, wierny uzyskuje jednorazowo odpust zupełny (nad. 21 § 2).
- Za pobożne nawiedzenie kościoła, w którym odbywa się synod diecezjalny, można uzyskać jednorazowo odpust zupełny (nad. 31).
- Za nawiedzenie kościoła katedralnego (nad. 33 § 1 nr 3a-e):
- w uroczystość Świętych Apostołów Piotra i Pawła (29 czerwca),
- w uroczystość tytułu kościoła katedralnego,
- w święto Katedry św. Piotra Apostoła (22 lutego),
- w dniu poświęcenia archibazyliki Najświętszego Zbawiciela na Lateranie (9 listopada),
- 2 sierpnia (odpust Porcjunkuli).
- Za nawiedzenie sanktuarium diecezjalnego lub narodowego lub międzynarodowego, ustanowionego przez kompetentną władzę (nad. 33 § 1 nr 4a-c):
- w uroczystość tytułu tego sanktuarium,
- raz w roku w dniu wybranym przez wiernego,
- ilekroć wierny bierze udział w zbiorowej pielgrzymce.
- Za nawiedzenie bazyliki mniejszej (nad. 33 § 1 nr 2a-d):
- w uroczystość Świętych Apostołów Piotra i Pawła (29 czerwca),
- w uroczystość tytułu bazyliki mniejszej,
- 2 sierpnia (odpust Porcjunkuli),
- raz w roku w dniu wybranym przez wiernego.
- Za nawiedzenie jednej z czterech bazylik papieskich w Rzymie w czasie pielgrzymki zbiorowej lub jeśli indywidualnie, to ze wzbudzeniem aktu synowskiego poddania papieżowi (nad. 33 § 1 nr 2).
- Za nawiedzenie kościoła stacyjnego w Rzymie połączonego z pobożnym udziałem w nabożeństwie stacyjnym (nad. 33 § 2).
IV. W rocznice
- W rocznicę swojego chrztu: za odmówienie przyrzeczeń chrzcielnych według formuły zatwierdzonej przez Kościół (nad. 28 § 1).
- W jubileusz 25-lecia, 50-lecia, 60-lecia i 70-lecia kapłaństwa: kapłan za odnowienie wobec Boga postanowienia wiernego wypełniania obowiązków swego powołania (nad. 27 § 2 nr 1), a wierni za pobożny udział w uroczystej Mszy św. jubileuszowej (nad. 27 § 2 nr 3).
- W jubileusz 25-lecia, 40-lecia i 50-lecia święceń biskupich: biskup za odnowienie wobec Boga postanowienia wiernego wypełniania obowiązków swego stanu (nad. 27 § 2 nr 2), a wierni za pobożny udział w uroczystej Mszy św. jubileuszowej (nad. 27 § 2 nr 3).
V. Z okazji uroczystego błogosławieństwa
- Za pobożne przyjęcie błogosławieństwa papieskiego udzielonego przez Ojca Świętego Urbi et orbi, choćby przez radio lub telewizję, byleby wierny uważnie śledził sam ryt błogosławieństwa (nad. 4).
- Za pobożne przyjęcie błogosławieństwa pasterskiego udzielonego przez biskupa diecezjalnego swoim wiernym (nad. 4], Biskup diecezjalny ma władzę udzielania błogosławieństwa papieskiego z odpustem zupełnym, według przepisanej formuły, trzy razy w roku, w święta uroczyste przez siebie określone (nad. 7 nr 2).
- Kapłan, który udziela sakramentów świętych wiernemu w niebezpieczeństwie śmierci, powinien mu udzielić błogosławieństwa apostolskiego z odpustem zupełnym (nad. 12 §1). Jeżeli nie ma kapłana, który by w godzinę śmierci udzielił sakramentów i błogosławieństwa papieskiego obdarzonego odpustem zupełnym, Kościół udziela wiernemu należycie usposobionemu odpustu zupełnego, o ile wierny za życia miał zwyczaj stale odmawiania jakichkolwiek modlitw. W tym wypadku Kościół uzupełnia trzy warunki uzyskania odpustu zupełnego (nad. 12 § 2]. Przy uzyskaniu tego odpustu chwalebną rzeczą jest posłużenie się krucyfiksem lub krzyżem (nad. 12 § 3). Odpust w godzinę śmierci wierny może uzyskać, chociażby w tym dniu już zyskał inny odpust zupełny (nad. 12 § 4).
VI. Przywilej członków Żywego Różańca
Członkowie Bractwa Różańcowego oraz Żywego Różańca mogą uzyskać pod zwykłymi warunkami odpust zupełny w następujące dni roku:
- Narodzenie Pańskie (25 grudnia],
- Niedziela Zmartwychwstania Pańskiego,
- Zwiastowanie Pańskie (25 marca lub w dniu przeniesienia obchodu],
- Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny (15 sierpnia],
- Matki Bożej Różańcowej (7 października],
- Niepokalane Poczęcie Najświętszej Maryi Panny (8 grudnia],
- Ofiarowanie Pańskie (2 lutego),
- W dniu przyjęcia do Żywego Różańca.
NIEKTÓRE PRAKTYKI POBOŻNE OBDARZONE ODPUSTEM CZĄSTKOWYM
- Jeżeli wierny w czasie spełniania swoich obowiązków i w trudach życia wznosi myśl do Boga z pokorną ufnością, dodając jakiś akt strzelisty, chociażby tylko w myśli.
- Jeżeli wierny, powodowany motywem wiary, przyjdzie z pomocą potrzebującym współbraciom, pomagając im osobiście albo ze swoich dóbr. Chodzi tu o uczynki miłosierne co do duszy i co do ciała, czyli wszelka pomoc potrzebującym okazywana z pobudek wiary katolickiej; nie wystarczy tylko naturalne współczucie, chęć uwolnienia się od natręctwa, zdobycia uznania itp.
- Jeżeli wierny w duchu pokuty powstrzymuje się od rzeczy godziwej i dla niego przyjemnej. Warunkiem uzyskania tego odpustu jest odmówienie sobie, w duchu umartwienia, czegoś, co jest dla danej osoby przyjemne, a co samo w sobie jest godziwe albo przynajmniej obojętne pod względem moralnym. Musi temu towarzyszyć intencja praktykowania chrześcijańskiego umartwienia.
- Niektóre modlitwy i praktyki pobożne obdarzone odpustem cząstkowym:
- wzbudzenie w sobie aktów wiary, nadziei i miłości;
- przyjęcie Komunii św. duchowej;
- uczenie się albo nauczanie katechizmu;
- udział w nowennie sprawowanej publicznie przed uroczystością Narodzenia Pańskiego, Zesłania Ducha Świętego, Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny;
- rozmyślanie;
- udział w skupieniu miesięcznym;
- przeżegnanie się z wymówieniem słów: W imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego. Amen.
- odmówienie Anioł Pański (3 wezwania, 3 Zdrowaś, wezwanie i modlitwa), a w Okresie Wielkanocnym Regina caeli;
- odmówienie modlitwy Duszo Chrystusowa-,
- odmówienie modlitwy Wierzę w Boga;
- odmówienie modlitwy Ps 129 Z głębokości;
- odmówienie litanii zatwierdzonej dla całego Kościoła;
- odmówienie modlitwy ku czci NMP: Memorare (Pomnij o Najświętsza Maryjo Panno], Apelu jasnogórskiego, pieśni Bogurodzica lub Z dawna Polski Tyś Królową;
- odmówienie modlitwy do św. Józefa: Do ciebie św. Józefie;
- odmówienie modlitwy Reąuiem aeternam [Wieczny odpoczynek racz im dać, Panie, a światłość wiekuista niechaj im świeci] lub Dobry Jezu, a nasz Panie,
- odmówienie modlitwy Salve Regina,
- odmówienie modlitwy Pod Twoją obronę;
- odmówienie modlitwy Veni, Sancte Spiritus